Nyheter

Markanvisningstävling för parkeringshus och kontor i Inre hamnen

Markanvisningstävlingen avser fastigheten Svanen 5 där kommunens ambition är att utse en byggherre som kan uppföra den nya bebyggelsen.

Parkeringshuset ska lösa delar av parkeringsbehovet för Inre hamnens första etapp och uppskattas kunna rymma cirka 450-600 parkeringsplatser. Markanvisningstävlingen omfattar även en byggnad för kontor eller annan liknande verksamhet som ska placeras i tomtens västra del mot de nya bostäderna, samt i söder mot områdets nya huvudgata och en planerad park.

Tävlingsförslagen kommer att utvärderas efter bland annat arkitektur och utifrån sina ekonomiska förutsättningar. Ambitionen är att den nya bebyggelsen ska hålla samma höga kvalitetsnivå som Inre hamnens övriga projekt. Ett nytt parkeringshus ska också uppföras på ett långsiktigt hållbart sätt och krav om platser för bilpoolsbilar och laddstolpar för elbilar finns med som förutsättningar i tävlingen.

Ett detaljplanearbete pågår parallellt med markanvisningen och kommunens målsättning är att parkeringshuset ska stå klart innan etapp ett är inflyttat.

Läs mer här

2018-11-05T17:17:17+00:00 2018-11-05|Inre hamnen, Nyheter|0 Kommentarer

Ta del av planerna för framtidens trafik

Nya säkra korsningar, separata körfält för bussar och nya spårvägsdragningar. Det är några av förslagen som tagits fram för att skapa snabbare, säkrare och mer hållbara resor.

Framtidens resor i Norrköping är ett EU-finansierat projekt som pågått under tre års tid. Bakom projektet står Norrköpings kommun, Östgötatrafiken och Region Östergötland.

Projektet tar sikte på år 2035 när den nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken är på plats. För att få maximal effekt av Ostlänken behöver även resan till och från stationen gå snabbare.

Under projekttiden har omfattande utredningar gjorts kring trafiksituationen i Norrköping. Utifrån den kunskapen har projektet föreslagit en lång rad med åtgärder som ska göra det smidigare att cykla, gå och åka kollektivt i Norrköping.

Nu kan du ta del av alla föreslagna åtgärder via en interaktiv karta där du kan vara med och tycka till. Synpunkterna tas med som underlag inför kommande politiska beslut.

Läs mer på norrkoping.se/framtidensresor

Viktiga beslut fattade om Ostlänken

Trafikverket ansvarar för förutsättningarna för utbyggnaden av nya stambanor i enlighet med nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Trafikverket har beslutat att Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås, två av etapperna för nya stambanor för höghastighet dimensioneras för 250 km/h istället för 320 km/h.

– Det är positivt att Trafikverket tydliggjort ytterligare en viktig planeringsförutsättning för Ostlänken. Osäkerheten kring planerad hastighet riskerade att påverka tidplanen och kostnaden för projektet. Trafikverkets ställningstagande är naturligt utifrån nationell plan, där regeringen tilldelat medel utifrån att järnvägen planeras för 250 km/h. Samtidigt noterar vi att det nya järnvägssystemet i andra etapper planeras för 320 km/h och det tycker vi är bra, säger Lars Stjernkvist (s), kommunstyrelsens ordförande.

Inför det fortsatta arbetet har Trafikverket beslutat att Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås dimensioneras för hastigheten 250 km/h. Dragningen av Ostlänken ska ske inom den korridor som regeringen beslutat i tillåtlighetsprövningen.

– De nya förutsättningarna gör att restiden förlängs med några minuter. För Norrköping är restiderna till Stockholm med 250 km/h ändå mycket bra och med den ökade kapacitet Ostlänken innebär ges goda förutsättningar för ökad integration mellan Östergötland och Stockholmsregionen, säger Lars Stjernkvist (s) kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Trafikverket planeras Ostlänkens trafikstart ske år 2033-2035.

Läs mer hos Trafikverket. 

2018-10-10T12:06:55+00:00 2018-10-10|Ostlänken, Trafikverket|0 Kommentarer

Norrköpings kommun beviljas 105 miljoner kronor för sanering av Inre hamnen

Projektet Inre hamnen har beviljats 105 miljoner kronor i bidrag från Naturvårdsverket för sanering av Gasverkstomten. Bidraget är riktat och ges för att göra det möjligt att bygga bostäder på platsen.

I arbetet med att omvandla Inre hamnen till en attraktiv stadsdel krävs att markföroreningar åtgärdas genom sanering. I Inre hamnen har det bland annat funnits ett stort gasverk som förorenat marken. Bidraget kommer att användas till att ta bort de föroreningarna. Därmed förhindras även risken att de sprider sig till grundvattnet och havet.

– Bidraget betyder mycket för projektet och för miljön. Det skapar många bostäder i Norrköping i ett läge som är nära innerstaden och ger oss samtidigt renare mark och friskare hav. Det känns jätteroligt att vi lyckats så bra med denna ansökan och jag vill tacka länsstyrelsen för väldigt bra stöd och samarbete, säger Fredrik Wallin, projektledare för Inre hamnen.

– Det är oerhört glädjande att Naturvårdsverket beviljat kommunen de här medlen. Inre hamnen är en central del av Norrköpings stadsutveckling. Bidraget hjälper kommunen att göra den nödvändiga saneringen för att förverkliga projektet, säger Kikki Liljeblad (S), ordförande i stadsplaneringsnämnden i Norrköping.

Beskedet om beviljat bidrag lämnades av länsstyrelsen i Östergötland.

– Nu skapas ännu bättre möjligheter att bygga bostäder. Vi åtgärdar en av våra värst förorenade platser samtidigt som vi slipper ta annan värdefull mark i anspråk för bostäder, som till exempel naturområden eller jordbruksmark, säger Östergötlands landshövding Carl Fredrik Graf. Vi hoppas att fler kommuner gör som Norrköping och söker bidrag för att sanera gamla industrimarker när bostäder ska byggas.

2018-09-26T15:52:43+00:00 2018-09-26|Inre hamnen, Näringsliv, Nyheter|0 Kommentarer

Så kan Norrköpings nya centralstation byggas

Trafikverket och Norrköpings kommun har tillsammans gjort en förprojektering för Norrköpings nya centralstation som planeras i samband med att den nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken ska byggas.

Under förprojekteringen har man tittat närmare på hur man kan bygga en upphöjd järnväg och jämfört det med en järnväg i marknivå där flera broar kopplar ihop den norra och den södra sidan av järnvägen.

– Vi har hittat en lösning för hur man kan bygga en upphöjd järnväg som både vi och trafikverket ser som en bra lösning som är fullt genomförbar, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.

Hur en upphöjd järnväg och station skulle kunna utformas presenteras i filmen nedan:

Kostnaden för att bygga järnvägen i upphöjt läge jämfört med i marknivå med flera broar över järnvägen är ungefär den samma.

– För skattebetalarna skulle den totala summan bli ungefär den samma oavsett vilken lösning man väljer, men hur kostnaderna ska fördelas mellan trafikverket och kommunen är fortfarande inte klart, säger Martin Andreae, kommundirektör.

Fullmäktige beslutade redan 2014 om att kommunens inriktning ska vara en järnväg i upphöjt läge där kollektivtrafiken, parkeringar och resenärsservice kan placeras under järnvägen.

Möjligheterna att skapa en effektiv bytespunkt med korta bytestider mellan olika trafikslag underlättas av en upphöjd järnvägsstation samtidigt som det är en förutsättning för att kunna utveckla Butängen till en del av innerstaden enligt kommunens planering.

Ta del av hela rapporten här.

Vi söker dig som vill bygga kajer, parker och kanaler i Inre hamnen

Norrköpings kommun genomför nu upphandling av entreprenör som ska vara med och förverkliga den nya stadsdelen Inre hamnen.

– Detaljplanen har nu vunnit laga kraft vilket innebär att bygget kan starta. Men till vår hjälp behöver vi en erfaren entreprenör som vill vara med och bygga de allmänna ytorna som till exempel kajer, gator, parker, torg, bryggor och bad, säger Fredrik Wallin som är projektledare för Inre hamnen.

Företag har möjlighet att svara på upphandlingen fram till den 22 oktober.
– Vi hoppas att vi får in bra anbud så att bygget kan starta under senare del av året, avslutar Fredrik Wallin.

Läs mer om upphandlingen här.

2018-08-30T16:53:12+00:00 2018-08-30|Inre hamnen|0 Kommentarer

Nu blir Inre hamnen verklighet!

Kommunfullmäktige har nu godkänt detaljplanen för stadsutvecklingsprojektet Inre hamnen. Det innebär att arbetet går in i nästa fas i området som när det står färdigt kommer att omfatta omkring 3 000 bostäder. Den första etappen omfattar en tredjedel av bostäderna och sker i samarbete med nio bygg- och bostadsföretag.

Visionen för stadsutvecklingsprojektet Inre hamnen är en levande, nytänkande stadsdel vid Motala ström som attraherar med vattennära läge, avkopplande grönska, promenadstråk och spännande arkitektur. Dessutom i direkt anslutning till Norrköpings nya resecentrum med Ostlänken.

Måndagen den 18 juni tog kommunfullmäktige beslut om att godkänna Inre hamnens detaljplan, som beskriver hur området ska bebyggas. Byggstart för gator, kajer och andra offentliga platser beräknas därmed kunna ske under senare delen av 2018 och de första husen kan börja byggas 2020.

– Det känns väldigt bra att kommunfullmäktige godkänt detaljplanen. Nu kan utvecklingen av Sveriges härligaste stadsmiljö fortsätta enligt planerna. Vi vill att Inre hamnen ska bli en stadsdel som alla Norrköpingsbor kan vara stolta över och vilja bo i eller besöka, säger Kikki Liljeblad (S), ordförande i stadsplaneringsnämnden.

Förutom de cirka 3 000 hyres- och bostadsrätterna kommer Inre hamnen att husera skolor, butiker, restauranger, kaféer och andra besöksmål. Norr om Inre hamnen planeras ett stort parkområde runt Johannisborgs slottsruin, tänkt som en plats för utflykter, motion, friluftsaktiviteter och konserter.

– Nu renas marken inom den första etappen för att förbereda inför byggstarten. I och med kommunfullmäktiges beslut går Inre hamnen in i nästa fas av byggnationen. Tillsammans med beskeden om de fortsatta planerna för Ostlänken utgör Inre hamnen en viktig del av Norrköpings fortsatta utveckling som stad, säger Fredrik Wallin, projektledare för Inre hamnen.

 

2018-06-20T08:38:49+00:00 2018-06-20|Inre hamnen, Näringsliv, Nyheter|0 Kommentarer

Viktiga beslut från regeringen om Ostlänken

Efter måndagens positiva besked kring finansieringen av Ostlänken kom igår ytterligare ett beslut som innebär att regeringen nu gett Trafikverket tillåtelse att bygga Ostlänken inom den föreslagna korridoren.

För att bygga ny järnväg krävs att regeringen ger tillåtlighet enligt miljöbalken. På regeringssammanträdet den 7 juni fattades beslutet som innebär att planeringen av Ostlänken kan fortsätta.

–  Veckans båda besked från regeringen innebär ett stort kliv framåt mot byggandet av Ostlänken. Det är glädjande att regeringen nu fastställer den dragning som vi länge jobbat för. Nu fortsätter vi arbetet med att utveckla staden i oförminskad takt, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).

Så här säger miljöminister Karolina Skog i regeringens pressmeddelande:

− Regeringen har en mycket hög ambition i klimatpolitiken. Dagens beslut om Ostlänken är ett viktigt steg i satsningen på ett modernt och hållbart transportsystem.

Stor glädje över regeringens besked om Ostlänken

Nu är det klart – regeringen har ställt sig bakom Trafikverkets förslag gällande Ostlänken, som återfinns i regeringens nationella plan för transportsystemet 2018-2029, som presenterades i förra veckan. Under planperioden avsätts 35 miljarder för Ostlänken.

– Det här är ett oerhört glädjande besked för Norrköping, som möjliggör att kommunens arbete för att utveckla staden kan fortsätta i oförminskad takt, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S). De medel som avsatts innebär att goda resurser för att komma igång med bygget nu har säkrats upp – sedan kommer vi att göra vårt yttersta för att tillsammans med Trafikverket hålla tidsplanen och om möjligt även förkorta byggtiden.

Satsningen på Ostlänken lyfts särskilt fram i planen, som även pekar på att Ostlänken är det projekt som kommit längst. Kommunens konkreta arbete med Ostlänken inleddes redan under hösten 2017 i och med Kardonbanan, som är en förutsättning för att själva Ostlänken ska kunna bli av. Dagens besked skapar även trygghet gällande den fortsatta planeringen av Resecentrum och Butängen.

– För Norrköping är det här väldigt betydelsefullt; det är oerhört positivt att vi nu kommer till konkret handling. Detta är århundradets investering inom landets infrastruktur, och det är fantastiskt att vi i Norrköping blir delaktiga av den och får ta del av såväl en förbättrad arbetsmarknad som förbättrade kommunikationer, säger Ingrid Cassel (M), oppositionsråd och ledamot i styrgruppen för Ostlänken.

Minimässa och informationsmöte för företag i Butängen

Under tisdagskvällen ordnade Norrköpings kommun ett informationsmöte för företagare i Butängen. Trafikverket och Norrköpings kommun berättade om hur arbetet med Ostlänken och stadsutvecklingen i Butängen fortlöper. Budskapet är att arbetet pågår, men att det är ett gigantiskt projekt som tar tid.

Siktet är inställt på att Ostlänken ska kunna börja byggas efter 2022. Men det är inte bara en järnväg som ska byggas. Hela Butängen ska på sikt omvandlas till en del av Norrköpings innerstad.

– Vi utgår från Trafikverkets tidplan som den ser ut just nu, vilket innebär att vi ska göra det möjligt att starta bygget efter 2022. För många företag innebär det att man måste flytta sin verksamhet, berättar Lars Svensson som leder kommunens projektgrupp som arbetar om att hitta lösningar för företagen i Butängen som behöver flytta.
– Vi jobbar just nu med att inventera företagens behov och hitta lediga lokaler och markytor där vi kan bygga nytt.

På mötet deltog även 15 fastighetsägare som har lediga lokaler att erbjuda.
– Det är ett tillfälle att försöka matcha ihop fastighetsägare som har lediga lokaler med företag i Butängen som kommer att behöva flytta, berättar Lars Svensson.

För att hjälpa företag att hitta nya lokaler finns en projektgrupp som leds av Lars Svensson.
– Målsättningen är att alla företag som finns i Butängen idag ska kunna fortsätta att utvecklas. Vårt jobb är att hjälpa till, så kontakta oss, säger Lars Svensson.

Kontakta Lars Svensson.

Visa fler