Visualisering visar hur Norrköping utvecklas med Ostlänken
I dag, den 18 november, startar samrådsperioden för Ostlänken i Norrköping. Nu kan Norrköpingsbor, företagare och andra intressenter tycka till om planerna för Ostlänken och den nya centralstationen. Genom utställningen Visual citys 3D-modell, film och informationskvällar kan besökarna upptäcka framtidens Norrköping.
Publicerad
Under många år har vi pratat om Ostlänken som ett framtidsprojekt men nu tar framtiden konkreta former. Det är inte bara räls som byggs – det är också ett stort samhällsbygge som kommer att bidra till Norrköpings utveckling flera generationer framåt. Vi får kortare restid och nya arbetstillfällen när det blir lättare att ta sig till Norrköping. Vi börjar redan se effekter i form av privata investeringar som görs i exempelvis Inre hamnen och hur intresset ökar för etableringar intill den nya stationen
, säger Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande.
Ostlänken är Sveriges största infrastruktursatsning i modern tid och den för med sig nya möjligheter att utveckla Norrköping. Kommunen och Trafikverket har ett nära samarbete för att få till en bra helhetslösning. Trafikverket planerar och ansvarar för järnvägen och delar av stationen, som spår, plattformar och trappor. Kommunen planerar och ansvarar för delar som stadsutveckling, busstation och parkering.
Ostlänken skapar stora möjligheter för Norrköpings utveckling men den betyder också väldigt mycket för att minska belastningen och öka robustheten på Sveriges järnväg. Fler spår bidrar till fler hållbara personresor och frigör utrymme för mer godstransporter på den befintliga järnvägen
, säger Lennart Andersson regional direktör för Trafikverkets sydöstra region.
Se och påverka utformningen
Med hjälp av en tredimensionell karta kan besökarna utforska hur förslagen för järnvägen, den nya stationen och stadsutvecklingen ser ut.
Vi använder den digitala tvillingen, Visual City, för att visa konkret hur planerna för Ostlänken och stationsområdet ser ut. I Norrköping har vi jobbat länge med att visualisera samhällsbyggnadsutveckling och Visualiseringscenter C är ett konkret resultat av samverkan med Linköpings universitet och den spjutspetsforskning inom visualisering som de bedriver. Därför är det extra roligt att öppna både utställningen och samrådsperioden för att Norrköpings invånare ska få en känsla för vår framtida stad
, säger Anna Selander, kommundirektör.
Under samrådsperioden finns det chans att påverka utformningen. Delarna som rör Trafikverket pågår mellan 18 november och 13 december, medan Norrsköpings kommuns samråd fortsätter till 18 januari 2025.
Att planera för en ny järnväg i Sverige är en demokratisk process och vi är måna om att få in synpunkter och information på våra förslag i ett tidigt skede för att järnvägen ska bli så bra som möjligt. Jag är glad att vi nu kommit så långt och kan presentera våra förslag tillsammans med Norrköpings kommun
, säger Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken på Trafikverket.
Möt experter och se film
Utöver utställningen bjuder Norrköpings kommun och Trafikverket in till öppet hus på Visualiseringscenter C den 25 och 26 november. Mellan klockan 15 och 20 finns experter på plats för att svara på besökarnas frågor. Då visas också en film som beskriver nuvarande förslag.
Läs mer om Ostlänken och den nya centralstationen på kommunens sida
Läs mer om Ostlänken i Norrköping på Trafikverkets hemsida
På Visualiseringcenters hemsida kan du läsa mer om Visual city