Ekonomisk genomlysning av Ostlänken klar

Arbetet med Ostlänken fortsätter genom att se över prioriteringar kopplade till den nya järnvägen och centralstationen.

Publicerad

Ostlänken väntas ge stora positiva effekter för Norrköping genom snabbare resor och förbättrad pendling, minskad trängsel på spåren, fler företagsetableringar, nya arbetstillfällen och positiva miljöeffekter tack vare mindre vägtrafik. Men framtidssatsningen är förenad med stora kostnader.

År 2020 beslutade ett enigt kommunfullmäktige att arbeta utifrån en upphöjd järnväg. Norrköpings kommun skrev sedan avtal med Trafikverket om medfinansiering, baserat på det.

I takt med att inflationen har ökat, och därmed kostnaderna, har frågan lyfts om kommunen har råd med de kostnader som är kopplade till Ostlänken. På uppdrag av kommunstyrelsen har samhällsbyggnadskontoret sett över olika alternativ för att ge förslag på besparingar som kan göras. Det handlar bland annat om att föreslå större byggrätter och lägre standard på utformningen av gator, parker och torg. Sammantaget görs bedömningen om en potentiell besparing på omkring 500 miljoner kronor som föreslås utredas vidare.

Det har också gjorts en övergripande studie på vad det skulle innebära att ändra utformningen från upphöjd järnväg på bro till markförlagd järnväg. Slutsatsen från samhällsbyggnadskontoret är att en ändring skulle ge en stor investeringsbesparing för kommunen på kort sikt, men ge stora negativa konsekvenser och avgörande förseningar. På lång sikt också högre drift- och renoveringskostnader.

Samhällsbyggnadskontoret föreslår att de ska fortsätta utreda föreslagna möjliga besparingar och bevaka den ekonomiska utvecklingen. Ärendet lyfts vid kommunstyrelsens sammanträde den 22 april.