Svar på de vanligaste frågorna om Ostlänken, nytt resecentrum och utvecklingen av Butängen

Svar på de vanligaste frågorna om Ostlänken, nytt resecentrum och utvecklingen av Butängen

Ostlänken är ett ständigt inslag i medierna. Det debatteras kring hastigheter och finansiering. Nyligen startade bygget av Kardonbanan som kan ses som en start för hela Ostlänkenprojektet samtidigt har Trafikverket justerat sin tidplan för Ostlänken och säger nu att tågen på den nya järnvägen kan börja rulla först år 2033-2035.  Men vad gäller kring Ostlänken och hur påverkar järnvägen Norrköping? Här har vi samlat svaren på några av de vanligaste frågorna.

Är det klart att Ostlänken kommer att byggas?
Ostlänken finns med som ett utpekat objekt i den beslutade nationella infrastrukturplanen för 2014-2025 och även i förslaget för ny nationell plan för 2018-2029. Det innebär Trafikverket arbetar utifrån ett tydligt uppdrag att förverkliga Ostlänken enligt de planerna.

Vilken hastighet kommer Ostlänken att byggas för?
Det vet vi inte än. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att planera för en etappvis utbyggnad inom ramen för infrastrukturbudgeten. Utifrån det uppdraget har Trafikverket föreslagit att Ostlänken ska byggas för 250 km/timmen istället för 320 km/timmen som tidigare planerades. Trafikverkets planering utgår fortfarande från att anläggningen ska byggas för 320 km/timmen. Men det sista ordet i frågan är ännu inte sagt. Sverigeförhandlingen, som är en statlig utredning, har föreslagit för regeringen att bygga hela höghastighetsjärnvägen i Sverige för 320 km/timmen och att finansiera delar av utbyggnaden med lån. Under våren 2018 väntas regeringen fatta beslut om en ny nationell plan för infrastruktursatsningar i och med det beslutet borde vi få klarhet i hur snabbt tågen kommer att åka och hur bygget ska finansieras.

När kommer Ostlänken att börja byggas?
Trafikverkets senaste tidplan säger att byggstart för Ostlänken sker tidigast 2022. Under perioden 2017-2021 pågår förberedande arbeten där Kardonbanan är ett exempel på åtgärder som görs för att bygget av Ostlänken ska kunna komma igång. Det är än så länge inte klart vilken del av sträckan som man kommer börja bygga på än. Så vi vet inte när byggnationen i Norrköping kommer igång, med det mest sannolika just nu är omkring 2023-2024.

När kommer Ostlänken att vara klar?
Trafikverkets senaste tidplan säger att byggnationen ska var klar 2032. År 2033-2035 planeras de första tågen börja trafikera sträckan. I den tidigare tidplanen var trafikstart planerad till 2028.

Vad är det som gjort att planerna försenats?
Under arbetets gång har Trafikverket fått mer kunskap om markförhållanden och annat som påverkar byggnationen. Utifrån den nya kunskapen har man nu kunnat göra en tidplan som är mer realistisk. Den nya tidplanen tar också mer hänsyn till osäkerheter i form av överklaganden, beslutsprocesser mm.

Det är ju jättelång tid kvar till järnvägen är klar, varför kan man inte börja bygga tidigare och bygga snabbare?
Att planera och bygga järnväg, och dessutom med för Sverige ny teknik är komplext. Det innebär att man måste ta fram ny krav och tekniska lösningar. Ostlänken är dessutom det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige och tillsammans med många andra satsningar på infrastruktur skulle en snabbare utbyggnad troligen ta resurser från andra projekt och öka kostnaderna.

Hur ska Ostlänken dras genom Norrköping?
Det är Trafikverket som planerar för hur Ostlänken ska dras. På trafikverkets webbplats finns kartor där man kan se föreslagen spårdragning för sträckan norr och söder om stadskärnan. För sträckan genom centrala Norrköping finns ett förslag som Trafikverket just nu diskuterar med de fastighetsägare som berörs av sträckningen. Det pågår hela tiden olika undersökningar kring till exempel arkeologi och markförhållanden som påverkar hur järnvägen dras. Det slutgiltiga förslaget kommer presenteras i en så kallad järnvägsplan som allmänheten kommer att kunna tycka till om innan planen fastställs.

Det har pratats om att bygga spåren vid Norrköpings nya resecentrum i upphöjt läge. Är det bestämt att det blir så?
Nej. Kommunen beslutade 2010 att vi ska arbeta för att spåren ska byggas i upphöjt läge vid Norrköpings nya resecentrum. Kommunen och Trafikverket har under hösten 2017 kommit överens om att tillsammans göra en djupare utredning kring hur en upphöjd anläggning kan byggas och vad den kan komma att kosta. Till våren ska utredningen vara klar och först då fattas beslut om vilket alternativ man går vidare med.

Kommunen har nyligen tecknat avtal med Sverigeförhandlingen. Vad är egentligen Sverigeförhandlingen och vad innebär avtalet?
Sverigeförhandlingen är en statlig utredning som strax innan jul lämnade sin slutrapport till regeringen. Sverigeförhandlingen föreslår i sin rapport att det byggs höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö för en hastighet av 320 km/timmen. Utbyggnaden ska, enligt rapporten, ske snabbt och båda sträckorna bör vara färdigställda cirka 2035. Byggandet av höghastighetsjärnvägen ska finansieras via ett eget anslag genom lån i Riksgälden.

Som en del av Sverigeförhandlingens uppdrag ingick att förhandla med kommunerna som berörs av den nya höghastighetsjärnvägen. I november 2017 tecknade Norrköpings kommun tillsammans med de andra kommunerna längs Ostlänkens sträckning avtal med Sverigeförhandlingen. Norrköping har i avtalet lovat att bygga 15 300 bostäder mellan 2016–2035 och att vara med och betala 173 miljoner kronor för järnvägsbygget, i gengäld lovar då staten att bygga Ostlänken.

Hur går det med planeringen av ny innerstadsbebyggelse i Butängen?
Kommunen arbetar med ett planprogram för Butängen där vi tar fram förslag på hur den nya stadsdelen kan se ut. Arbetet är beroende av Trafikverkets planering av själva järnvägen och hur resecentrum ska byggas. Med utgångspunkt i att det blir en upphöjd järnvägsanläggning tas nu fram ett förslag som kommer att komma ut på samråd i slutet av 2018.

När kommer bygget i Butängen igång?
Det vet vi inte än. Bygget av den nya stadsdelen hänger ihop med när och hur Ostlänken kommer att byggas. Vi jobbar tillsammans med Trafikverket för att kunna göra en realistisk tidplan.

Det har snackats om en arkitekttävling för Norrköpings nya resecentrum, hur blir det med den?
Vi planerar för att kunna genomföra en tävling under nästa år. Tävlingens syfte är att utforma centralstationen och den bytespunkt mellan olika trafikslag som den innebär. Även omkringliggande kvarter kommer att tas med i tävlingen.

Saknar du svar på någon fråga? Ställ den gärna här i kommentarsfältet så ska vi försöka besvara den så snart vi kan.

4 Comments

  1. Sadeta Muric 2018-02-11 vid 19:11 - Svara

    Hej!
    Jag bara undrar är det spikat att man ska bredda ut bana och vi som bor bredvid spåret måste flyta och när vi får information om detta? Hur lång tid vi kommer ha på oss att hitta ett nytt boende?

    • Next Norrköping 2018-02-12 vid 08:51 - Svara

      Hej!
      Det är Trafikverket som ansvarar för kontakten med fastighetsägare som påverkas av järnvägsbygget. Kontakta Jonas Glauman på Trafikverket för att ta reda på vad som gäller för dig.

  2. Örjan Gertow 2018-03-26 vid 12:03 - Svara

    Godstågen på Ostlänken kommer tydligen att passera den nya (eventuellt upphöjda) centralstationen, eller?
    En period skrevs det om att länka godstågen utanför city via en ny bana straxt norr om Ingelstad. Det skulle medföra en “smalare” centralstation med färre spår och resultera i mindre buller.

    • Next Norrköping 2018-03-26 vid 17:07 - Svara

      Förslaget på ett godsspår utanför stan finns fortfarande, men ser inte ut att realiserar i närtid. Det skulle innebära mindre buller, men antalet spår och därmed bredden på stationen skulle bli detsamma även om godstågen inte passerade.

Lämna en kommentar