Johannisborgsförbindelsen
Norrköpings kommun arbetar aktivt med att avlasta de centrala delarna av staden från trafik som har start- och målpunkter utanför staden. Därför byggs Johannisborgsförbindelsen.
Genom att minska genomfartstrafik, främst på Östra promenaden, Hamnbron och Packhusgatan, är det möjligt att skapa en trevligare stad med mindre buller och bättre luft. Detta möjliggör en ökad stadsutveckling av Norrköping och ett effektivare markutnyttjande.
För att avlasta centrum från trafik som har start- och målpunkter utanför centrala staden krävs ytterligare en ring utanför den inre ringen. I Norrköping finns delar av en sådan ring i form av Söderleden och Riksvägen. Johannisborgsförbindelsen syftar till att sluta denna ringled.
- Byggnationen av Johannisborgsförbindelsen etapp 2 och etapp 3 ska genomföras tillsammans med NCC i strategisk partnering.
- Effektmål av Johannisborgsförbindelsen
- 1. Målet är att trafikflödena på Östra Promenaden, Hamnbron och Packhusgatan ska minskas till 15 000 vardagsmedeltrafikrörelser. Denna minskning ska vara uppfylld ett år efter att både kopplingarna mellan E22 och E4 samt mellan Söderleden och Riksvägen, via Ståthögavägen, är utbyggda. Detta kräver även att program Butängen och Händelöleden för Norrköping är genomförd samt övriga åtgärder som ingick i projektets förstudie.
- 2. Transporter med farligt gods ska ledas om på lämpliga vägar utanför stadskärnan. Inne i centrala Norrköping ska endast transporter med farligt gods som har start eller slutpunkt transporteras.
- 3. Området kring norra kajen ska erbjuda god person-, och användningssäkerhet åtminstone 50 år fram i tiden samt skapa förutsättningar för trivsam allmän platsmark i området.
- 4. Fler fordon ska prioritera att nyttja Johannisborgsförbindelsen istället för andra passager genom Norrköpings innerstad.
Genomförande
Projektet är uppdelat i fem etapper och det övergripande projektmålet är att de första fyra etapperna ska vara färdigställda till 2030. Etapp 5 som syftar till att utveckla Söderleden och förbättra anslutningen till Europaväg 22 kommer att genomföras efter detta, men först när kapacitetsbrist uppstår och åtgärdsbehovet är fordrat.
Projektets olika etapper:
- Trafikplats Ljura och Arkösundsrondellen
- Lindörondellen till Norra Promenaden samt Norra kajen
- Norra Promenaden till Hanholmsvägen
- Hanholmsvägen till Ståthögavägen
- Söderleden
- Genomföra arkitekttävling för den öppningsbara bron över Motala ström.
- Färdigställa den öppningsbara bron.
- Bygg om korsning med Kommendantvägen till cirkulationsplats.
- Bygg högersvängsfält vid Packhusrondellen.
- Bygg cirkulationsplats norr om Norra promenaden vid Johannisborgsförbindelsens anslutning i öster.
- Färdigställa övrigt vägnät som ryms inom huvuddel 1.
- Renovera södra kajen under bron.
Syftet med de anslutande väganläggningarna är att knyta ihop ny infrastruktur med befintligt väg- och gång- och cykelnät. På södra sidan Motala ström ingår en cirkulationsplats. På norra sidan Motala ström ingår passage av byggnadsminnet Norra Promenaden, en cirkulationsplats norr om Norra Promenaden samt anslutning till Norra Promenaden. GC-väg ingår längs med hela sträckningen.
Norra Promenaden
Den nya väganläggningen passerar genom Norra Promenaden och inkluderar utförande av en cirkulationsplats i nära anslutning till Norra Promenaden.
Kompletteringar i befintlig infrastruktur
Denna huvuddel omfattar även åtgärder i befintlig infrastruktur vid korsningen Norra Promenaden/Kommendantvägen samt vid Packhusrondellen, för att säkerställa omhändertagande av de ökade trafikflödena på Norra Promenaden som projektet kommer generera under skedet innan kommande etapper av Johannisborgsförbindelsen är utbyggda.
Arkitekttävling
En öppningsbar bro över Motala ström samt anslutande väganläggningar ska byggas. Det ska även ske renovering av södra kajen under bron på båda sidor av Motala ström, det vill säga den del som blir oåtkomlig när bron är på plats. Bron över Motala ström ska vara öppningsbar av typen holländsk klaffbro (enkelklaff) med en segelfri bredd på cirka 14-16 meter.
Utformningen av bron över Motala ström planeras att hanteras genom en arkitekttävling inom ramen för totalentreprenaden.
- Bygga Ledungsrondellen med planskilda passager för gång och cykeltrafik.
- Renovera Röda stugans gata med anslutning till Ledungsrondellen.
- Färdigställa vägnätet som ryms inom huvuddel 2.
- Färdigställa ledningsflyttar för övriga ledningsägare som ryms inom Johannisborgsförbindelsen Etapp 2.
- Dagvattendammar vid Lindörondellen, Ledungsrondellen och Sjötullsgatan för att fördröja och rena dagvattnen.
- Bygga hållplatsläge längs Lindövägen öster om Söderleden.
- Söder om Motala ström byggs en ny väg på cirka 1,1 kilometer med 4 körfält och gång- och cykelbana. Träd planeras på båda sidor om Lindövägen. Vid Lindövägen byggs en gång- och cykelbro. Ledungsrondellen blir upphöjd med broar för gång- och cykelpassager under Johannisborgsförbindelsen.
- Dagvatten leds både norrut via en damm ner i Motala ström och österut via en damm mot Ljura bäck.
- Rivning av befintliga byggnader inom detaljplaneområdet.
- Sanera av området efter rivning.
Inom vägområdet finns idag några enstaka byggnader som kommer komma i konflikt med den nya vägen. Bedömningen är att detta arbete bör genomföras som ett förberedande arbete och om behov finns saneras även marken runtom.
- Färdigställa cirkulationsplats vid Sjötullsgatan/Surgatan.
- Genomför ledningsomläggningar av befintliga ledningar som påverkas av Johannisborgsförbindelsen etapp 2.
- Cirkulationsplats byggs så att trafik kan köra längs Sjötullsgatan under tiden som Huvuddel 1 och Huvuddel 2 byggs. Intill cirkulationen ska en damm för dagvatten byggas.
- Färdigställa cirkulationsplats vid Lindövägen/Söderleden
- Genomföra ledningsomläggning av befintliga ledningar som påverkas av Johannisborgsförbindelsen etapp 2
Lindörondellen bedöms att byggas i ett tidigt skede i entreprenaden för att säkerställa att trafik kan köra längs Sjötullsgatan under tiden som Huvuddel 1 och Huvuddel 2 byggs. Trafik skall ha möjlighet att passera obehindrat förbi under produktionen.
- Omläggning av gasledning på grund av att Johannisborgsförbindelsens bro kommer byggas över befintlig gasledning.
Gasledning
För att kunna genomföra och bygga bron över Motala ström måste projektet lägga om befintlig gasledning som idag går längs Surgatan och korsar Motala ström, och går längs Ljungmansgatan vidare norrut.
- På södra sidan av Motala ström genomförs flertalet ledningsomläggningar framför allt i Lindövägen där de flesta ledningsägare har sina ledningar.
Värmerondellen
En stor dagvattenledning ska förläggas från Röda Stugans gata via Sjötullsgatan och ut i havet på östra sidan om brofästet. VA-ledningar i Sjötullsgatan läggs om.
Röda stugans gata
Utmed Röda stugans gata avvecklas det gamla bangårdsområdet vilket frigör en stor yta för öppen dagvattenhantering i form av en kanal. Kanalen kommer rena dagvattnet.
Från Ledungsrondellen ska en stor dagvattenledning dras till kanalen. I gatan finns även andra VA-ledningar som ska bytas ut.
Surgatan
VA-ledningar läggs om.
Ledungsrondellen
En dagvattenledning läggs om från nuvarande Ledungsrondellen.
Lindövägen
Utmed Lindövägen förläggs en ny dricksvattenledning. Ett antal andra befintliga VA-ledningar behöver flyttas eller förnyas utmed Lindövägen.
Lindörondellen
Vid Lindörondellen finns huvudmatningen för spillvatten och vatten till och från Lindö, samt dagvattenavledningen från stora delar av Risängen. Dessa behöver läggas om. Ledningarna byts från rondellen hela vägen fram till pumpstationen vid Lindövägen. Befintliga ledningar som korsar Lindövägen behöver flyttas när ny gång- och cykeltunnel ska byggas.
Nuno arkitektur AS vann arkitekttävlingen om bron inom Johannisborgsförbindelsen
Samhällsplaneringsnämnden har tagit beslut om vinnande arkitektfirma för den öppningsbara bron som ska byggas inom Johannisborgsförbindelsen.
Det vinnande förslaget i genomförd arkitekttävling heter Fågel av Nuno Arkitektur AS.
Den nya bron kommer att anläggas över Motala ström från Surgatan på södra sidan till Jungmansgatan på norra sidan. Projekteringen förväntas vara avslutad i början av 2025 och byggnationen är planerad att äga rum mellan 2025 och 2027.
Film om Johannisborgsförbindelsens dragning.
Kontakt
Förvaltningshuset Rosen
Trädgårdsgatan 21
601 81
Norrköping