Lättläst
I Norrköpings kommun bor ungefär 143 000 personer. Norrköpings kommun är 1 495 kvadratkilometer stort.
Vad gör kommunen?
Kommunen sköter skolan,
vård av gamla,
och stöd till personer med funktionsnedsättning.
Kommunen ordnar så
att det finns gator, avlopp,
vatten att dricka
och att soporna blir hämtade.
Kommunen ansvarar för
miljö, kultur,
fritid, bibliotek,
bad och idrottsplatser.
Kommunen hjälper dem som har det svårt,
till exempel inte kan
betala hyra och mat.
Eller har problem med
alkohol eller narkotika
Kommunen planerar för staden och nya byggen,
och ser till att det finns bostäder.
Tillsammans med Region Östergötland
sköter kommunen kollektivtrafiken.
Skatt
För att sköta allt i kommunen
behövs pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
Val
Alla över 18 år som bor i kommunen
får vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen
genom att rösta på de politikerna
som vi vill ska bestämma i kommunen.
Det är val i kommunen vart fjärde år.
Nästa gång det är val till kommunen är år 2022.
Kontakta kommunen
Du är alltid välkommen
att ta kontakt med kommunen
om du undrar över något
eller tycker något.
Telefon
Du kan ringa till Kontakt Norrköping.
Telefonnumret är 011-15 00 00.
Du kan ringa
på vardagar
mellan klockan 08.00-16.00.
På lördagar och söndagar
kan du inte ringa.
E-post
Du kan skicka e-post till kommunen.
E-postadressen är
norrkoping.kommun@norrkoping.se
Brev
Du kan skriva brev till kommunen.
Skicka brevet till
Förvaltningshuset Rosen
Trädgårdsgatan 21
601 81 Norrköping
Besök
Du kan besöka Kontakt Norrköping.
Kontakt Norrköping tar emot besök
på Trädgårdsgatan 21 i Norrköping
på vardagar
mellan klockan 08.30-16.00.
De som arbetar på kommunen
finns i flera olika hus.
Därför är det bäst att du ringer först
och berättar vem du vill besöka.
Då kan de som arbetar på Kontakt Norrköping berätta vart du ska.
Kontakt Norrköping har telefonnummer 011-15 00 00.
Kontakt
Kontakt Norrköping
Trädgårdsgatan 21
602 42
Norrköping